Para – 30 Eylül, 2012

Başarı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ferda Yıldız Üretime yedek parçadan başlayacak…

Ferda Yıldız, helikopter üretiminin şimdilik hayalini kuruyor. Daha kolay olan yedek parça üretimi içinse araştırma aşamasında. “Bazı yedek parçaların üretimini Türkiye’de yapmayı düşünüyoruz. Daha önce de belirttiğim gibi Kaan Air olarak sadece Türkiye değil bölge de sektörün liderleri arasında olmayı hedefliyoruz. Bu konuda stratejik işbirlikleri yapabiliriz” diyor. Kaan Air’in hava taksinin ardından hava ambulansını da yıl sonuna kadar faaliyete geçirecek. Orman yangınlarıyla mücadele, enerji hatları kontrolü, turistik amaçlı uçuşlar, bölgesel bakım merkezi, pilot eğitimleri gibi konularda da ciddi hazırlıklar yapılıyor.

FERDA Yıldız deyince Başarı. Başarı deyince de akla Nokia gelir. Bir de Türkiye’nin en büyük sayaç üreticisi olması olması da önemli. Ancak önümüzdeki günlerde Ferda Yıldız ve Başarı Holding adını havacılık sektöründe de sık sık duyacağız, italyan helikopter devi AgustaWestland ve Amerikalı Air Methods ile işbirliği yapan Ferda Yıldız, helikopter satışından heliport işletmeciliğine, ambulans filosundan hava taksiye kadar bu alanda büyük işlere imza almaya hazırlanıyor… Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım’ın “Türkiye’nin en büyük helikopter pisti” olarak 5 Eylül’de açılışını yaptığı Kaan Heliport ile Başarı Holding, bu sektörde önemli bir yatırımcı olacağını ilan etti. Bu açılışla dikkat çeken Başarı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ferda Yıldız basında çok fazla yer alan bir işadamı değil. Hatta hiç konuşmaz desek yanlış birşey söylemiş sayılmayız. Bu doğrultuda Ferda Yıldız’la havacılık işine nasıl ve neden girdiğini, eski işlerini ne yaptığı sorduk.

Havacılık sektörüne ilginiz nasıl başladı? Bu alana yatırım yapmaya nasıl karar verdiniz?

Aslında bu işi girmemiz sürpriz oldıı. Nokia’yla birlikte 1985 yılında Türkiye’ye ilk mobil telefonu getiren Başarı Holding, bilindiği gibi telekomünikasyonla uğraşıyor. Aslında benim ne hobi olarak uçmaya ne de havacılık sektöründe yatırımcı olmaya ilişkin bir merakım vardı. Ancak 1999 depreminden sonra İsveçli ortağım, kullanmamız için kendi helikopterini gönderince çok sevdim ve ilgilenmeye başladım. Helikopterle yolculuk yapmak keyifli olduğu kadar pratik ve bir o kadar da mantıklı. Bunun yaygınlaşması gerektiğini düşünerek bu alana yatırım yapmaya karar verdim. Türkiye’de şu anda kamu dahil 70 civarında helikopter var. Ben bu sayının en az 250 olması gerektiğine inanıyorum. Bu sayıya da 10 yıl içinde ulaşılacaktır diye düşünüyorum.

Havacılık bundan sonra ana işkollarınızdan biri mi olacak? Açılışını yaptığınız Kaan Heliport’ta ne kadar yatırım yaptınız. Bu tutar artacak mı?

Kaan Heliport’u henüz açtık. Daha önümüzde uzun bir yol var. istanbul’da. Maslak Ayazağa’daki 22 dönümlük bir alanda 10 dönüm düz alan üzerine kurulu tesisimizi 3 fazda tamamlamayı planlıyoruz. Açılışını yaptığımız birinci faz yaklaşık 11 bin metrekare ve 16 helikopter hangarlama kapasitesine sahip. İkinci fazda idari bina ve ilave apron, üçüncü fazda ise ilave hangarlama alanları planlıyoruz. Tamamlandığında 50 helikopter hangarlama kapasitesine ulaşacağız. Böylece Doğu Avrupa ve bölgenin en büyük helikopter havaalanı durumuna geleceğiz. Şimdiye kadar yaklaşık 10 milyon euro’luk yatırım yaptık. Tamamlandığında 30 milyon euro’yu bulacak diye tahmin ediyoruz.

AgustaWestland ile nasıl bir işbirliği yaptınız? Bu işbirliğini nereye taşıyacaksınız?

AgustaWestland’la distribütörlük anlaşmamızı, Kaan Heliport’un açılışıyla bir üst seviyeye taşıyıp stratejik işbirliğine dönüştürdük. Burayı şirketin bölgesel, bakım, teknik servis ve eğitim merkezi haline getiriyoruz. Bu konuda hazırlıklarımız sürüyor. En kısa zamanda faaliyete geçeceğiz. Türkiye’nin yanı sıra bölgedeki ülkelere de helikopter bakım, onarım, teknik servis hizmeti sunacağız. Pilot eğitimleri de burada yapılacak. Kaan Air olarak hedefimiz AğustaWestland gibi dünya devleriyle işbirlikleri yaparak bölgemizde hızla büyümek.

Hava taksi olarak da hizmet veriyorsunuz. Bu alanda büyüme planlarınız nedir?

Hava taksi hizmetini Kaan Air olarak neredeyse kuruluşumuzdan bu yana sunuyoruz. Bu hizmet Kaan Heliport’un açılışıyla daha ivme kazandı. Şehrin merkezinde böyle bir tesisin olması özellikle iş dünyasında ilgiyi artırdı. Filomuzda şu an 3 helikopter var. Talep doğrultusunda bu sayıyı artırabiliriz.

Sizi havacılığın başka alanlarında da görecek miyiz?

Yılbaşına kadar faaliyete geçirmeyi planladığımız bir alan da hava ambulans. Başarı Grubu olarak şimdiye kadar hep sektörün en iyileriyle çalıştık. Bu stratejiyi Kaan Air’e de taşıdık. Bu konuda Amerika’nın hatta dünyanın en ‘ AgustaVVestland büyiik işletmecisi olan, 400’iin üzerinde helikopter ve 30 uçakla hizmet veren Air Methods ile ortak bir şirket kurduk. Yüzde 50 yüzde 50 ortaklığımız olan HeliStar’ın kuruluş çalışmaları henüz tamamlandı. HeliStar, Sağlık Bakanlığı’nın hava ambulans ihalelerine katılacak, özel hastanelere ve bireylere hava ambulans hizmeti sunacak. Filoya ilişkin planlamalarımızı henüz tamamlamadık. Amacımız şirketi önümüzdeki yılın başı itibariyle faal duruma getirmek.

Başarı Holdingin telekomünikasyon faaliyetleri nasıl gidiyor?

Başarı Holding’in amiral gemisi mobil telefon dağıtım şirketi olan Başarı Ticaret. Başarı Ticaret, halen Samsung, Philips ve Turkcell marka cep telefonlarının satış ve dağıtım işlerini, yurt sathına yayılmış binlerce bayisi aracılığıyla yapmaya devam ediyor.

Cep telefonu pazanndaki rekabetin Nokia’yı etkilediği söyleniyor. Bu durum sizin şirketinize de yansıdı mı?

Nokia elbette saygı duyulan, dünyadaki en büyük cep telefonu üreticilerinden biri. Samsung’un son yıllarda yaptığı büyük atakla birlikte pazar paylarında değişim yaşandı. Samsung pazar liderliğini ele geçirmiş durumda. Biz de Samsung’la çalışıyoruz. Yeni dönem iş planlarımızda “Cep telefonu elbette Başarı’dan alınır” sloganımız doğrultusunda cep telefonu pazarındaki öncü konumumuzu daha da güçlenerek sürdüreceğiz.

Akıllı sayaç konusunda da faaliyet gösteriyorsunuz. Bu alanda ulaştığınız büyüklük nedir?

Bu sayaç işi yıllardır kanayan yaramız. Bundan kastım, pazarın bir türlü sağlıklı olarak büyüyememesi. Bu akıllı sayaçlardan lam anlamıyla yararlanılamıyor. Oysa kayıp/kaçak oranlarını büyük ölçüde ortadan kaldıracak bir uygulama bu. Ancak son gelişmeler ışığında, yani artık sayaçların mülkiyetinin dc dağıtım şirketlerine geçmesine olanak sağlayan hukuki altyapının oluşturulmasıyla bu alanda da istenilen noktaya erişileceğini tahmin ediyorum. Eğer doğru yapılanma sağlanır, dağıtım şirketleri gerekli yatırımları hızlıca yapar ve kaliteyi ön plana alarak salt maliyetten ziyade performans/maliyet rasyosunu öne çıkararak hareket ederlerse şirketimiz Başarı Teknoloji açısından çok pozitif gelişmeler bekliyorum.